Tuesday, December 1, 2015

KOREA

Assalamualaikum

Hai Malaysiaku....

Rasa baru semalam jiha meninggalkan Malaysia...

Alhamdulillah baru selesai bermusafir ke Korea. Hujan emas di negeri orang....

Best macam mana pun, best lagi tanahairku.
Hari Pertama : 13 November 2015 (Jumaat)
Hari Kedua :14 November 2015 (Sabtu)

Bertolak ke KLIA2 dalam jam 9.00pm, sayu rasanya nak tinggalkan suami dan anak2.

Tiba KLIA, check in..beg dah 18kg..alamak..limit 20kg..balik nanti camne??
Tapi dah tau dah, KOREA bukan tempat nak shopping sakan. Kalau nak sakan, tunggu naik CDM dalam bisnes..haha

Masuk je kapal terbang, WOW...macam batak kejap, Air Asia X ni memang besar. Yelah tempoh perjalanan 6 jam 20 minit kan.

Duduk sebelah geng trip a.k.a teman sebilik..ok la..flight jam 1.00am..Tiba jam 7.25am
Waktu KOREA 8.25 am la..sebab KOREA lebih satu jam dari KL.

memang puas la...tido bangun..pastu makan nasi ayam..sedap..rasa bawang putih.

Sampai Incheon International Airport, berbaris untuk melepasi imegresen sana. Panjangnya.... terasa ramai pulak orang yang melancong ke sini.
Nanti ada borang pengisytiharan harta dan duit yang kita bawak.Borang tu dalam flight diorang ada bagi. Atau amik kat airport.

Setel kat imegresen terus keluar airport, batak lagi sekali, sebab mulut kami keluar asap.haha

Perjalanan terus ke NAMI ISLAND..Tanpa mandi, badan still segar sebab teruja nak nikmati keindahan alam ciptaan Tuhan.

Perjalanan agak perlahan, sebab trafik. Sampai di jeti Nami tu, kami lunch dulu.
Nama kedai makan ti iN2..dorang siap tunjuk ayam yang diimport ada tanda HALAL.

Perghhhh..memang lapar plus hidangan KOREA menyelerakan.
Ayam bakar , kimchi dan seaweed..nasi tu yang paling WIN!!.

Habis makan, kami terus kejar toilet.

Cleaner kat situ memang sangat rajin, baik hati dan mesra.
Sebab kita pakai air, keluar je..dorang terus lap. memang bersih dan tak ada pun bau hancing.

Lepas tu terus ke jeti untuk naik boat ke NAMI ISLAND.

naik boat ni sape cepat dia dapat.. sape terkedek2 kena menyelam sendiri la..

Permandangan sini memang cantik. Musim ini memang masa terbaik nak datang KOREA.
Rasa sayang nak kelip mata. Subhanallah

Lepas makan, memang sakan la amik gamba...setiap sudut. Masa ni tanah basah..so tak ada lah posing ala2 hindustan.

Sampai Nami Island, opkos la singgah say hai tu patung replika pelakon tu. walaupun tak follow pun cerita dia, tapi tahu la kisah cinta mereka. Alangkah bagusnya kalau abang misai ku ada bersama..ahaks

sampai NAMI ISLAND, kami diberi masa 2 jam je.

Mula2 tengok map, mana patung pelakon winter sonata. Pastu jalan...sambil petik2 daun. Masa tu lepas hujan. So tak dapat la nak baring2 dan duduk. Kasut masing2 dah comot. Jiha syorkan pakai boot la.
Ambil gambar puas2. Masa ni memang ramai orang. So nak privacy amik gambar tu memang tak ada la. Kecuali dalam air...haha

Alhamdulillah masa ni kami dibahagikan kumpulan. Kami Kumpulan 3 (Anne, Kak ija, Fara dan aku) Semua otak gila2, memang macam2 aksi la.

Dapat pulak Anne bawak kamera DSLR...apa lagi U jump, I jump la..

Dah penat tu, masa pun dah time, kami terus ke tempat berkumpul. Balik semula ke jeti dengan boat tadi.. Kena cepat, sebab memang ramai.

Dari jeti tu terus ke N Seoul Tower. Trafik jem, perghhhh..rasa pinggang dah tak kebas ni. Sana jam 5.00pm dah gelap macam malam.

Kami kesuntukan masa, naik bukit tonggek malam2 yang sejuk memang mencabar. Masa diberi 20 minit je. Ala2 Runningman gitu. Suhu masa tu sangat sejuk dengan angin sepoi2 bahasa perancis.
Naik bukit 60 darjah kecerunan. Hampir2 jiha tewas. Tapi semangat dalaman yang kental..ku gagahkan jua.

Sampai atas.WOW...rasa macam di puncak genting highland. Berkabus. Tapi sayangla tak dapat tengok view sepenuhnya sebab gelap.

Banyakkan mangga.... Kalau ada anak kunci nya, boleh amik satu buat kunci luggage.
Pastu tanggung la dosa...kakaka

memang best kalau dapat datang dengan suami..

Di sana jam 5.30 pm pun dah macam malam. Pastu asik lapar sebab sejuk.

Selesai ambil gambar dan selfie2, bas terus menuju ke destinasi makan malam.

Malam pertama kami makan malam di Sinbad's Kitchen

Makan Bulgogi. Sedap..yum yum.

Habis makan, jiha terus pergi hotel, check in. Ya Allah....hampir 24 jam non stop. Tapi berbaloi.
Alang2 dah datang jauh2. biarlah penat sikit.
Mandi, sebelum tidur makan garlic tablet. Esok nak jalan lagi dan lagi..
Pastu pakai BIO SELEZA..untuk stamina.

Hari Ketiga : 15 November 2015 (Ahad)

Hari kedua, kami terus ke KIMCHI LAND
Kita belaja masak yek..sedapnyaa
Di sana kita diberi bahan2 yang siap dah..kita lenyek2 sayur tu bagi sambal belacan tu rata je...pastu tak boleh bawak balik.
kimchi tu akan didermakan kepada badan kebajikan.
InsyaAllah

Selesai main masak2, terus ke fashion show ..haha
Sape berangan nak jadi model tu boleh la catwalk ye..
Kita pakai baju tradisional KOREA..HANBOK..
Syukur ada saiz jiha.

Siap bergambar sana sini, kami terus dibawa untuk makan tengahari
di THAI SIAM REST & CAFE

Makan ala Thai la pulak...tom yam korea..memang tak pedas la..
Tapi sedap jugak.

Dah kenyang..acara yang dinantikan...EVERLAND...yeay!!
Tapi sayang, masa yang diperuntukkan hanya 3 jam..
ada ke patut..dah la hari minggu..

Sudahnya kami masuk 4D lepas tu nikmati permandangan jela.
Next time datang ,memang kena duduk 1 hari tau

Kat Everland tak ada makanan HALAL..so makan kenyang2 sebelum masuk. Atau bawak la roti dan minuman yang secukupnya.

Apa yang menarik, Roller Coaster dorang dibina dengan kayu. Jalan kat sebelah tu pun dah gerun. Bunyi kayu patah2..haha
(ayat cover takut)

Dah letih, round 1 kampung...kami pun sedia berkumpul. Memang kena puntual.

Perjalanan agak panjang. Kami terus ke TRADITIONAL PARK.
dah malam...pastu letih tadi...so ambil gamba sikit jela
Orang kata melepas batok di tangga. Dia bagi 15 minit

lepas tu kita Dinner kat TAJ MAHAL
Makanan ala2 arabian + indian.
Buffet pulak tu..memang sedap la.. tapi tak larat nak makan banyak.

Lepas makan...balik hotel la...Tido!!

Hari Keempat : 16 November 2015 (Isnin)

Hari ni kami akan melawat muzium, ke istana..WOW weee....

The National Museum of Korea dan
Gyeongbokgung Palace atau Nothern Palace.