Monday, February 22, 2016

Berpantang Selepas Bersalin Secara Pembedahan

Assalamualaikum
Alhamdulillah masih berpijak di bumi yang nyata.

Apa nak share harini? Sangat penting!
Siapa pernah melahirkan secara pembedahan, kelip mata kanan. ahaks
Jiha dah 3 kali bersalin secara pembedahan. Alhamdulillah.
Semua punya pengalaman berbeza.
Namun itu bukan alasan untuk tidak berpantang. 





Ramai ibu2 muda yang sangat bagus. Siapkan list sebelum melahirkan.
So buat CHECKLIST sekarang.

Berpantang ni ada 3 cara :

#1. Berpantang secara moden
#2. Berpantang secara tradisional
#3. Berpantang mengikut dua-dua kaedah di atas. 

Maklumat awal yang kita perlu tahu tentang PANTANG :
a. Pemakanan (diet). Maklumat makanan yang boleh atau tidak.
b. Senaman
c. Penyusuan
d. Bengkung yang sesuai, cepat dan berkesan.
e. Sokongan moral, pernah dengar 'meroyan'?

#1. Berpantang Secara Tradisional:
Berurut
Mandi air rebusan
Bertungku
Bertangas
Berbengkung / barut
Pilis & param
Tempoh berpantang biasanya adalah selama 44 hari bagi masyarakat Melayu..namun ada juga yang berpantang sehingga 100 hari, itu semua pilihan masing-masing. 

Kembali kepada tajuk asal berpantang setelah melahirkan secara pembedahan, antara yang perlu dititikberatkan adalah :  

#1. Mandi 
Mandi tidak menjadi masalah, biasanya semasa di hospital, badan kita hanya akan dilap dengan tuala sehingga bersih oleh pembantu / jururawat kerana pada waktu awal bersalin, kita tidak mampu untuk bergerak banyak.

Setelah pulang ke rumah, kita perlulah mandi. Kita perlukan pastikan tempat luka pembedahan itu dilap kering setelah kita mandi. Penting untuk pastikan luka tersebut kekal kering sepanjang masa.. (jika tidak dijaga dengan baik, boleh dijangkiti kuman atau bernanah). Jika nampak luka seakan kemerah-merahan dan berair, atau jahitan terbuka, cepat-cepat berjumpa doktor tau..


Nak hilangkan parut. Boleh cuba #Bioever Plus yang diformulasikan dengan teknologi nano.

#2. Diet Seimbang 
Bercakap tentang pemakanan. Ia melibatkan makanan sebagai 
1. Penyembuh luka terutamanya luka dalaman.

2. Berkhasiat untuk ibu dan baby, khasnya kepada ibu yang menyusukan anak. Khasiat perlu untuk pulihkan tenaga ibu dan menambah produktiviti susu dan seterusnya menghasilkan susu yang berkhasiat untuk anak.

3. Tidak sejuk dan angin. Orang bersalin normal ada sessi berurut dan makan jamu juga berbengkung. Namun ibu bersalin secara pembedahan. Jamu boleh la makan sikit. Seminggu awal tak digalakkan berbengkung. Manakala berurut secara mengiring. Belah perut dan rahim tidak boleh diusik.

4. Memberi tenaga. Semasa berpantang mental emosi dan fizikal perlu kuat. Lebih-lebih lagi kalau baby kuat menangis. Macam jiha anak pertama sawan tangis. Memang emosi tau. Orang kata masa ni syaitan suka. Baca lah surah  yang dibolehkan. Makanan yang beri tenaga seperti kopi, garlic dan juga protein.


Luka luar kering belum tentu dalam sembuh. Dalaman kita kan basah. 
Pengambilan makanan seimbang sangat penting untuk penyembuhan luka luar dan dalam. Kalau nak tahu, tiga lapisan kulit kita dalam dan luar yang dibedah tu. Oleh itu sangat penting untuk pastikan luka kita sembuh sepenuhnya. Jadi kita sangat perlu untuk ambil vitamin tambahan dan serat yang dapat bantu mempercepatkan penyembuhan luka. 
Dulu Jiha amalkan jelly gamat.
Makanan tambah tenaga dan serat boleh amalkan minum #alfalfa concerntrate dengan teknologi Bio Velocity. Ia juga membantu menambah susu ibu tau.
Dalam masa yang sama baby dapat khasiat terbaik. Dengan teknologi Bio Velocity ia memberi tenaga kepada ibu. Dalam masa yang sama mencantikkan kulit dan zat untuk tulang, gigi dan rambut.

SEMBELIT...
Perlukan serat dan air yang mencukupi tau.. Minum sikit-sikit tapi kerap. Jangan minum sekali gus. Nanti senak perut. Tak cukup air, sembelit pula.. tahu-tahu ajelah, apabila dibedah ni, pergerakan kita banyak guna otot perut, jadi kalau dah sembelit, memang seksa la nanti..Kalau boleh nasi yang kita makan sebolehnya dimasak sedikit lembut. Jangan lupa ambil sayur dan buah.

Jika kita kekurangan air, kita berpotensi untuk terkena jangkitan kuman, juga boleh mendapat 'kencing kotor'.. selepas pembedahan, risiko jangkitan kuman sering berlaku pada paru-paru, air kencing, luka dan darah beku dalam kaki (deep vein) - DVT jadi, minum air mencukupi ye supaya kuman-kuman dapat dikeluarkan daripada badan. 

Tip : Kalau ketika membuang air kecil terasa seperti pedih atau rasa seperti terbakar, memang sahlah dah terkena jangkitan kuman.. boleh juga minum air barli, tapi masa berpantang ni, takut sejuk pula. Macam jihajumi amal #minkaffe dengan garam buluh. Selain melawaskan, ia juga menambah pengeluaran susu badan dan lebih berkhasiat. Lagi satu WAJIB pakai tuala wanita / pad BIO SELEZA. Anti bakteria dan membunuh kuman dengan teknologi Bio Velocity.

Seperkara lagi, jamu tidak digalakkan untuk diambil oleh ibu yang bersalin secara pembedahan. Biasanya makanlah jamu selepas sebulan. Jamu menyebabkan luka lambat sembuh sebab kandungan herbanya yang tertentu yang melambatkan penyembuhan luka. Sejauh mana kebenarannya, jiha pun kurang pasti. 

Pengalaman jiha, makan jamu lepas baby kompem bebas kuning. Macam jiha hari ke 16 dah start makan jamu. Jiha amalkan JAMU MAHARANI  memang rasa lain . Sebelum makan jamu, jiha rasa letih, darah pun tak keluar dengan jayanya. 
Selepas makan jamu maharani dengan premium beautiful, darah berketul2 keluar. Subhanallah, bayangkan darah kotor tu ada dalam badan kita. Memanglah jadi punca ketidakselesaan. 




Cuba Jamu MAHARANI. Makan lepas sebulan bersalin, setelah luka saya benar-benar sembuh. 
Semasa berpantang pergerakan kita terhad, so pakai PREMIUM BEAUTIFUL korset. Teknologi FIR nya membantu membakar lemak bawah kulit seterusnya mengecutkan bahagian rahim anda. Mudahkan..tak perlu bertungku. Materialnya juga memberi kulit anda bernafas dengan baik. So jangan takut luka terkepam. 




#3. Senaman : 
Anggota badan perlu digerak-gerak secara perlahan-lahan, untuk galakkan peredaran darah. Dengan ini proses penyembuhan luka akan menjadi lebih cepat dan lancar.  Sangat penting untuk menggerakkan kaki dan badan selepas pembedahan (pada hari kedua) supaya dapat menggelakkan DVT. (bengkak, kebas dan saluran darah tersumbat) - biasanya hari pertama, kita digalakkan untuk berehat di atas katil sahaja. 

Oleh kerana bius dilakukan pada tulang belakang, kita dikehendaki baring secara lurus tanpa bantal selama 6 jam. Ini kerana memastikan tulang belakang kita tidak bengkok dan boleh pakai lama..hihi..
Anak pertama jiha turun katil OK je, terus ke bilik ayo..sampai ada yang tegur..AIK DAH JALAN2? Maybe masa tu pertama kali dan muda remaja lagiks..kiki

Anak kedua, jiha turun katil turun darah yang banyak. Maluuuuu.... Tapi memang sakit. Bius tu habis perghhhh....maybe sebab lain hospital, lain prosedurnya.



Senaman kegel / kemutan amat digalakkan kerana selepas bersalin, otot faraj akan menjadi lemah. Senaman ini akan membantu untuk menguatkan kembali otot tersebut termasuk lantai pelvik dan mengurangkkan risiko rahim jatuh. Langkah terbaik dan lebih selamat ialah dengan #premiumbeautifulcorset




  #4. Menyusu :
Seawal kelahiran semasa di bilik bedah lagi, nurse akan minta untuk kita susukan bayi, atau diletakkan bayi pada badan ibu, selama lebih kurang 30 minit. Tujuannya adalah untuk memastikan bayi mengecam bau ibu dan menggalakkan penyusuan ibu. 

Kesakitan akibat  pembedahan sepatutnya tidak menjadi penghalang penyusuan ibu. Jadi sebolehnya carilah posisi yang selesa atau minta seseorang membantu takkala nak menyusukan bayi. Sememangkan sakit dan tidak dapat bergerak pada awal-awal pembedahan.. Tapi kita perlu sedar susu terbaik untuk bayi adalah susu ibu. Tambahan pula menyusu akan mempercepatkan pengecutan rahim dan badan kita akan cepat langsing.




Jika kelihatan seperti kekurangan susu badan, apa kata anda cuma teknik power pumping, atau boleh juga mengamalkan pemakanan yang memperbanyakkan susu badan. Pemakaian PREMIUM BEAUTIFUL juga dapat melancarkan peredaran darah dan minum BV ALFALFA Concentrate untuk susu yang lebih berkhasiat. Masa pantang ni la paling bagus nak simpan stok susu badan untuk  simanja. Nanti dah masuk koje...amik je susu dari bank tu..

#5. Bengkung : 
Sebelum berbengkung, perlu pastikan jenis kain yang digunakan itu menyerap peluh atau tidak. Bahagian luka tersebut perlukan pengudaraan yang baik. Biasanya pemakaian bengkung adalah selepas 2 minggu, atau yakin luka bahagian luar telah kering dan tiada rasa sakit yang ketara ketika memakai bengkung. Bengkung perlu kerap dibuka dan pastikan bahagian luka tidak tergesel dengan bengkung. Untuk selamat, alas bahagian luka dengan kain lembut sebelum memakai bengkung. 
Saya lebih suka memakai bengkung PREMIUM BEAUTIFUL, lebih mudah ditanggalkan. Bengkung ni ada FIR (far Infrared Ray) yang bertindak membantu penyembuhan luka dan mengecutkan rahim anda dengan lebih efektif.




Selain berbengkung, saya juga amalkan berparam.. (campurkan param dengan sedikit kapur dan air limau nipis) .. bancuh dan sapukan pada bahagian perut. Namun ini hanya boleh dilakukan selepas luka pembedahan benar-benar sudah sembuh..  caranya mudah sahaja, lumur kan param yang dah dicampurkan dengan kapur dan limau nipis, kemudian teruslah berbengkung. Berparam sangat baik, sebab bantu kempiskan perut dengan lebih cepat. Cumanya, satu perkara yang sedikit leceh, apabila param tersebut kering, dia akan memecah kan membuatkan serpihan param tersebut berteraburan di merata-rata kawasan .

#6. Sokongan moral : 
Bersalin secara pembedahan memang memakan masa untuk sembuh berbanding besalin secara normal. Oleh itu, sokongan moral dan bantuan keluarga amat penting. Apabila badan kita lemah, kita akan lebih banyak berehat, tambahan lagi, pada awal bersalin, kita tidak akan mampu untuk membuat sebarang pekerjaan dan tidak digalakkan untuk bergerak secara berlebihan. Yang paling penting, perlu tahu, perubahan hormon dalam badan kita akan naik turun secara drastik.. Jadi emosi kita akan tidak stabil dan cepat beremosi/marah. Jika rasa tertekan atau sedih, berkongsilah perasaan tersebut dengan suami. Perubahan emosi naik turun boleh mengganggu ibu dan bayi jika tidak dikawal dan ditangani bersama dengan pasangan kita. 

Bersalin secara pembedahan memerlukan pemerhatian yang baik. Ini kerana ia memberi kesan kepada kandungan akan datang. Orang kata bersalin secara pembedahan ini lebih memudahkan anda naik berat badan jika tidak dikawal.



paling menyedihkan lagi, anak dah besar, dia tanya...ibu apa dalam perut ibu ni? Haha..
Hakikat yang kita tak boleh nak ubah, setiap lelaki mengidamkan pasangannya cantik macam model. Kalau tak macam model pun, cantik macam masa mula2 dia jumpe kita... ahaks..



Jangan bagi peluang dia terbayangkan gadis lain. 
Biarlah kita sentiasa menjadi gadis idamannya.
Pantang yang betul memulihkan dalaman kita juga. Jihajumi maksudkan bahagian 'itu'.
Mak pesan, lelaki ni jaga 2 jenis makan dia je
1. Makanan Zahir
2. Makanan Batin

Sekarang kita rasa takpe..masih OK..
Tunggu umur dah masuk 40 an...stamina tak jaga, perfomance makin merosot.

Untuk maklumat lanjut, hubungi jihajumi untuk percubaan percuma PREMIUM BEAUTIFUL





No comments:

Post a Comment